Akhbar China Press bertarikh 28 Ogos 2013 melalui ruangan
Kedai Kopi Orang Ramai memaparkan tulisan Shao Xue berkaitan masalah
pendidikan negara.
Tujuh tahun lagi tibanya tahun 2020, kerajaan
penuh yakin menjadi negara maju. Mempunyai infrastruktur hebat dan luar
biasa, pendapatan rakyat meningkat tetapi adakah Malaysia akan mencapai
apa yang dimaksudkan negara maju itu?
Adakah ia begitu mudah
dicapai? Selain teknologi dan infrastruktur yang tinggi, perlu mempunyai
kekayaan budaya terutama sekali sistem pendidikan yang lengkap dan
terbuka. Melatih dan mendidik pelbagai jenis pendidikan asas penting
mencapai negara maju.
Kita telah 56 tahun merdeka, dari segi
infrastruktur memang membanggakan rakyat tetapi masalah dan isu sistem
pendidikan umpama termasuk ke dalam tempayan kicap, bercampur aduk
kembali ke jalan yang asal.....Dibincangkan selama puluhan tahun,
dianggap membantu perpaduan, pihak berkenaan memerah otak agar lebih
ramai kaum bukan bumiputera masuk ke Sekolah-sekolah Kebangsaan.
Akhirnya bagaimana? Semua orang sudah jelas dan faham sendiri, tidak
perlu lagi bermimpi untuk membincangkan perkara ini supaya semua kaum
dapat bersatu padu.
Bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi,
Datuk Saifudin Abdullah berkata ramai ibu bapa bukan kaum Cina yang
tidak suka hantar anak ke Sekolah Kebangsaaan, orang Melayu juga lebih
suka menghantar anak mereka ke Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) SJKC. Ini
pilihan ibu bapa itu sendiri kerana mereka mahukan kualiti dalam
pendidikan. Beliau menegaskan pendidikan perlu tumpu kepada kualiti,
bukannya perpaduan.
Ramai kakitangan dan pegawai pendidikan
yang berfikiran kaku, masih berpegang kepada satu aliran, mereka anggap
ia akan membantu perpaduan. Pemikiran kaku dan berdolak dalik bukan
sahaja tidak dapat bersatu padu sebaliknya menyebabkan pengetahuan
murid-murid semakin merosot sehinggakan mereka tidak mahir bahasa
Inggeris dan majikan sukar ambil bekerja......Selain itu, pertelingkahan
Dong Zong dengan pihak pelajaran dalam isu Pelan Induk Pendidikan
2013-2025 begitu sengit. Dong Zong tidak setuju waktu pembelajaran
bahasa Melayu ditambah sebaliknya waktu bahasa Inggeris dan bahasa Cina
disingkatkan, dalam jangka panjang ia tidak memihak kepada pendidikan
bahasa Cina.
Negara kita telah merdeka lebih setengah abad, isu
pendidikan masih di takuk satu aliran dan waktu pembelajaran bahasa
dipanjangkan atau dipendekkan. Jika barah ini tidak dibuang segera,
bagaimana mahu dapatkan khidmat cerdik pandai untuk menjadi negara maju?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan