SRIKANDI SHARIENA

Sabtu, 1 Februari 2014

PRK Kajang: Nak Tengok Undi Bakal Diperolehi Pemimpin Bertaraf Dunia???

BUKAN calang-calang, Pakatan Rakyat menurunkan PEMIMPIN BERTARAF DUNIA bagi PRK Kajang yang bakal berlangsung.

Anwar Ibrahim yang dicalonkan oleh Pakatan Rakyat dinamakan oleh Pengerusi PKR Selangor merangkap Timbalan Presiden PKR Pusat sebagai pemimpin bertaraf dunia. Sebelum ini, Presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail berkata Anwar adalah seorang pemimpin Anugerah Tuhan.

Azmin dalam satu taklmiat kepada jentera PKR Kajang selepas sahaja teman setianya itu diumumkan sebagai calon PR bagi PRK Kajang, menyatakan bahawa pengundi Kajang patut berbangga kerana pemimpin bertaraf dunia sanggup berkhidmat dengan mereka.

Azmin dengan bangganya memberitahu jentera parti itu "semua pihak sedia maklum tentang kepimpinan Anwar bukan sahaja di Malaysia tetapi juga negara-negara Islam seperti di Timur Tengah serta negara-negara membangun."Dia (Anwar) bukan hanya diperlukan di Malaysia sahaja tetapi dia pemimpin dunia.

"Negara Islam di Timur Tengah sana pun memerlukan Anwar. "Jadi orang Kajang harus bersyukur pemimpin dunia turun ke sini berjuang."

Sebenarnya, disebalik pencalonan Anwar bagi PRK Kajang, dan jika menang; beliau mahu menduduki jawatan MB Selangor.; atas sebab mantan Timbalan Perdana Menteri itu tidak dapat menunjukkan testimoni pencapaiannya, sebagai Ketua Kerajaan, Pentadbir, selain semasa dalam Umno.

Anwar sejak tahun 1998 diangkat sebagai individu yang boleh menjadi Perdana Menteri, persepsi itu berlarutan sehingga PRU-13 lalu, namun semuanya tidak menjadi. Anwar terlalu gahirah menjadi PM, sehingga jawatan MB, sepatutnya boleh beliau pangku seawal tahun 2008, tidak menjadi keutamaan.

Berlainan dengan Lim Guan Eng, MP Kota Melaka itu yang bertanding di Pulau Pinang bagi kerusi DUN, tidak terlalu memikirkan kedudukan di Putrajaya, selain itu, Guan Eng merupakan pemimpin tertinggi DAP, dan juga DAP mempunyai kerusi terbanyak, maka amat mudah beliau menjadi ketua kerajaan. Demikian juga di Kelantan, pemimpin PAS mudah sungguh menjadi ketua kerajaan, kerana kedudukan kerusi yang dimilki oleh parti itu di dewan undangan negeri. Berlainan dengan Selangor, di mana kekuatan antara tiga parti yang berpakat serta BN hampir seimbang, ertinya bagi menentukan kedudukan MB, diperlukan satu konsensi. Syukur, kerana Selangor, hanya wakil rakyat yang beragama islam sahaja boleh dilantik sebagai MB, atas sebab itu, DAP tiada suara, selain secara enbloc menyokong calon MB yang disepakti oleh PKR dan PAS.

Pada PRU-12 dan PRU-13, Khalid merupakan calon MB kompromi, walaupun tiada pengalaman dalam politik, akan tetapi berpengalaman dalam dunia koporat.

Walaupun jawatan MB adalah jawatan politik, maka cara berkerjapun mesti secara politik, bukan cara korporat, namun para pemimpin PR mempotertkan Khalid berjaya dalam tugasnya. Tetapi yang berlaku sebenarnya, adalah Khalid sebenarnya gagal bertugas sebagai MB yang berorentasikan politik, walaupun berjaya mengumul simpanan wang negeri, kerana atas kapasitinya sebagai seorang korporat.

Melihat kepada kegagalan Khalid dalam dunia politik, maka timbul konflik, konflik yang amat ketara adalah antara beliau dengan Azmin Ali. Di Selangor seolah-olah kelihatan ada dua harimau yang mendiami sebuah bukit, bercakaran untuk merebuat kawasan. Anwar melihat ini, sebagai kelemahan yang amat ketara, dan jika berlarutan, maka akan menjadi penghalang utama merampas Putrajaya, namun yang amat malang dirasakan, bahawa Selangor akan menjadi Kedah kedua pada PRU-14.

Anwar mahu menjadi penyelamat, selain mahu menggunakan Selangor sebagai batu loncatan untuk beliau menduduki Putrajaya, setidak-tidaknya inilah alasan yang diberikan kepada pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang dan Hadi Awang, penyabab ADUN Kajang diminta meletakan jawatan untuk membolehkan Anwar bertanding.

Sebenarnya,

Anwar mahu mencontohi Perdana Menteri dan Timbalannya kerana dua-dua pemimpin BN itu pernah menjadi Menteri Besar, dan testimoni salah satu pencapaian mereka sebagai ketua kerajaan dan pentadbir. Anwar tiada rekod itu, selain hanya mantan TPM semasa dalam Umno. Anwar tidak dapat menunjukkan pencapaiannya, atas sebab itu, beliau beria-ia sangat menjadi MB, agar supaya beliau boleh memberitahu rakyat mengenai pencapaiannya.

Selangor adalah negeri termaju di Malaysia, agak-agaknya apa yang Anwar boleh lakukan? apa kah masalah banjir, longkang, sampah, air boleh diatasi dengan segera? atau kah beliau dengan mudah menurunkan sewa premis perniagaan? menghapuskan rumah-rumah urut yang menjamur di Selangor, selain premis siber haram? atau setidak-tidaknya menurunkan harga sate kajang? atau membuka semula pusat giat mara yang ditutup?

Sudah tentunya pemimpin bertaraf dunia, tidak akan sibuk dengan masalah sampah, masalah banjir, masalah air, masalah longkang, masalah siber haram, masalah rumah urut, betul kah tidak?

Pada PRK Kajang nanti, AYT mahu melihat berapa undi majoriti yang bakal diperoleh Pemimpin Bertaraf dunia dan Anugerah Tuhan, apa kah melebihi yang diperoleh oleh Lee Chin Cheh, 6,824?

BN akan menggunakan PRK Kajang untuk melihat perubahan pola pengundian selepas 9 bulan dikuasai PKR. DUN Kajang mempunyai komposisi pengundi 48 peratus kaum melayu, 40 peratus cina dan selebihnya india.

BN akan ada peluang bersaing sengit, jika calon Umno bertanding, walaupun secara tradisinya kawasan itu diperuntukan untuk MCA. Melihat kepada sokongan kaum cina terhadap calon-calon MCA pada PRU-13 lalu, adalah wajar, pada PRK kali ini, parti itu perlu memberi peluang kepada Umno bertanding, mana tahu, sokongan kaum melayu pada Umno pada PRU-13 lalu, masih lagi berterusan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan