Sekolah Vernakular Cina
telah menjadi medan untuk menyemai semangat kecinaan yang tinggi dan
benci kepada kerajaan Barisan Nasional. Ini amat berbeza dengan Sekolah
vernakular Tamil. Mereka tidak mencipta sebarang provokasi yang mampu
menggugat keselamatan dan keamanan negara.
Kita boleh jalankan penyelidikan terhadap pelajar Melayu yang bersekolah
di sekolah vernakular Cina tentang fahaman negatif kecinaan yang
melampau dibawa oleh guru-guru sekolah Cina dan ibubapa pelajar Cina
sendiri itu sendiri. Kewujudan Sekolah Cina merupakan satu kesilapan
besar yang telah berlaku. Ini telah membuka ruang yang cukup besar
untuk proses memecahbelahkan rakyat negara kita.
Tanah Melayu
telah ditukar nama kepada Malaysia. Secara tidak langsung maka
“ketuanan Melayu” cuba dilenyapkan. British telah membawa kaum Cina
untuk menjadi pelombong di Tanah Melayu. Dalam proses kemerdekaan Tanah
Melayu maka kaum Cina telah yang dibawa dari Negara cina oleh pihak
British telah juga diberi kewarganegaraan dengan menjaga ketuanan
Melayu, Islam agama rasmi dan Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi
negara kita.
Namun hakikat ini cuba dihapuskan
dengan membawa sentimen bahawa isu perkauman cuba dibakar sedangkan
ini merupakan hakikat kebenaran. Mereka telah cuba mengubah kenyataan
ketuanan Melayu dengan menyemai gubahan sejarah yang cuba direka dan
ditanam ke dalam pemikiran pelajar Cina di sekolah Venakular Cina ini.
Ini merupakan faktor amat penting yang harus dipertimbangkan oleh
Kementerian Pelajaran dalam menimbangkan kewajaran relevan wujudnya
Sekolah Venakular Cina di negara kita. Sekarang kita bercakap tentang
ancaman keselamatan yang Sekolah Venakular Cina akibatkan. Ianya bukan
sekadar tempat menimba ilmu lagi malahan telah menjadi markas musuh
negara.
Manakala kewujudan Sekolah Wawasan pula
merupakan hanya secebis penyelesaian atas kekusutan yang telah
diprovokasikan oleh Sekolah Venakular Cina. Walaupun begitu perlaksanaan
Sekolah Wawasan ini terus mendapat tentangan hebat dari kaum Cina yang
bersikap rasis melampau.
Hasrat kerajaan mahu
meneruskan agenda perpaduan kaum tanpa menghiraukan segelintir pihak
yang cuba menggagalkan hasrat kerajaan untuk menyatupadukan rakyat
memang harus dipuji. Namun punca utama perpecahan kaum dan perpaduan
ini harus dikaji dengan cukup terperinci.
Sekolah
Wawasan berkonsepkan semua pelajar berbilang kaum akan berkongsi
kantin, padang permainan dan dewan yang sekaligus mereka berpeluang
untuk menjadi lebih rapat. Namun mereka tetap perlu memahami sejarah
Tanah Melayu dan Ketuanan Melayu untuk lebih menghormati satu sama lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan