SRIKANDI SHARIENA

Sabtu, 24 Ogos 2013

SURCAJ AIR NAIK, TERIMA KASIH GUAN ENG..CINABENG BANGSATTT???

Sampai hari ini masih lagi tertanya - tanya. Kalau dikira, dah lebih dari lima tahun Rejim DAPigs dapat menguasai Pulau Pinang dan diketuai oleh Guan Eng....Tapi, kenapa sampai hari ini, Rejim DAPigs ni tak bagi air percuma kepada rakyat Pulau Pinang? Kenapa diorang tak ikut kaedah yang dilakukan oleh Selangor?

Katanya puak - puak Pakatan Haramjadah ni mengutamakan rakyat. Kalau macam tu, kenapa diorang tak selaraskan pentadbiran diorang? Kalau di Selangor boleh, kenapa di Pulau Pinang tak boleh pulak!!! Siap naikkan harga air lagi ada la!!!
Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) akan menaikkan surcaj pemuliharaan air (WCS) daripada 24 sen kepada 48 sen setiap 1,000 liter bagi penggunaan melebihi 35,000 liter sebulan berkuatkuasa 1 September ini.

Pengurus Besarnya Jaseni Maidinsa berkata kenaikan WSC itu bertujuan menggalakkan penggunaan air yang lebih bijak memandangkan orang ramai terus menggunakan air secara berlebihan.

"Oleh kerana bekalan air domestik disubsidi di negeri ini dan perkhidmatan bekalan air adalah baik, orang ramai terus menggunakan air secara berlebihan, bagaimanapun Pulau Pinang sebuah negeri yang kekurangan air dan kita perlu fikirkan masa hadapan.

"Kedah juga telah memberi amaran untuk mengenakan bayaran air mentah dan kerajaan persekutuan belum memulakan kerja Projek Bekalan Air (Mentah) Sungai Perak, oleh itu kita perlu memulihara air dari sekarang untuk memastikan kita mempunyai bekalan mencukupi menjelang 2020," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata, PBAPP sudah tidak mampu memberi subsidi sebanyak RM65.4 juta setahun untuk bekalan air kepada pengguna domestik yang telah mencapai tahap tertinggi per kapita iaitu 302 l/k/h sehingga 30 Jun 2013 berbanding hanya 294 l/k/h pada 2012.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan