SRIKANDI SHARIENA

Rabu, 28 Ogos 2013

Hapus Sekolah Vernakular Cina Demi Jati Diri Perpaduan Kebangsaan????

Rakyat sudah sedar bahawa kewujudan sekolah vernakular Cina merupakan antara faktor yang menghancurkan jati diri dan perpaduan kebangsaan. Negara telah dikejutkan dengan sikap kurang ajar melampau anak muda Cina apabila berhadapan dengan isu nilai murni kenegaraan baru-baru ini....Setelah memaparkan aksi menterbalikkan bendera Malaysia penyokong-penyokong cina yang terdiri dari anak-anak muda belasan tahun beraksi lagi dengan posing terbaru yang menunjukkan tanda tidak bagus terhadap bendera Malaysia. Ini merupakan produk sekolah vernakular Cina. Kerajaan wajib sedar akan hakikat ini. Mereka harus bertindak dengan lebih agresif dan tegas terhadap tindak-tanduk produk sekolah vernakular Cina ini.
Kerajaan jangan lupa bahawa Pilihanraya Umum ke 13 telah membuktikan bahawa kaum cina semakin bersatu untuk merampas kuasa politik orang melayu. PRU13 juga mendedahkan bahawa bangsa melayu semakin berpecah dan menuju kehancuran akibat dari ketidak sefahaman yang tercetus dari kerakusan kuasa politik melampau akibat terpedaya dengan sedikit janji manis yang palsu dari pakatan pembangkang.

Sebenarnya rakyat sudah muak dengan sikap angkuh kaum Cina yang
tanpa henti cuba mengugut kerajaan manakala kerajaan pula sedaya upaya cuba memenuhi tuntutan mereka yang cukup tidak munasabah. Maka baru-baru ini Kongres Perdana Pendidikan Kebangsaan anjuran Majlis Perundingan Melayu (MPM) telah membuat resolusinya memberi peringatan kepada kerajaan agar berhenti daripada menjadi mangsa peras ugut pihak tertentu.
Kerajaan harus peka akan kepentingan rakyat yang benar-benar menyokong mereka iaitu kaum Melayu. Jangan sesekali meminggirkan kaum Melayu yang setia menyokong kerajaan demi meraih sokongan dari kaum Cina yang telah menyatakan pendirian untuk merampas kuasa dari tangan kaum Melayu walaupun perlembagaan telah menyatakan dengan terang akan “Ketuanan Melayu” , Islam agama rasmi dan bahasa Malaysia bahasa rasmi.


Kerajaan perlu tegas berhenti melayan tuntutan yang tidak munasabah dan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan serta perundangan berkaitan. Rakyat Malaysia yang cintakan perpaduan memohon Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Kementerian Pendidikan supaya bersikap tegas dengan mewujudkan sistem pendidikan tunggal di negara ini. Ini adalah kerana sekolah menengah jenis kebangsaan Cina dan sekolah swasta Cina yang tidak mengikut Kurikulum Pendidikan Kebangsaan serta tpdak menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantar utama telah memusnahkan jati diri dan perpaduan kebangsaan.

Tindakan dari segolongan kaum yang cuba memporak-perandakan perpaduan nasional dan keutuhan Perlembagaan Persekutuan harus dibendung secara tegas dan berterusan.Ini bagi memastikan kelancaran pelaksanaan peruntukan perundangan dan dasar negara. Perlembagaan Persekutuan khususnya Perkara 152 dan Akta Pendidikan 1996 (Akta 550, “Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan. Usaha ini adalah untuk menzahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berkhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.” (Akta Pendidikan 1996)

Usaha berterusan kerajaan dalam membina negara bangsa yang bersatu padu dengan memperkasa sekolah kebangsaan dan sekolah menengah yang menggunakan satu kurikulum serta menganjurkan peperiksaan dalam bahasa Melayu di samping memberi pelajar-pelajar peluang mempelajari bahasa-bahasa asing amatlah disokong.

Rakyat Malaysia juga memohon agar kerajaan tidak perlu melayan sebarang tuntutan daripada Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina (Dong Zong) yang bersikap anti-nasional dengan mempersoal niat baik kerajaan untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu dalam semua sistem pendidikan Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan